Ramadhan : Ingatkah dia di sana ?





Alhamdulillah,Allah telah mengembalikan semula kekuatan untuk menulis setelah futur sekian lama.Begitulah hakikat buat seorang hamba yang memikul taklifat sebagai khalifah dan da'ie atas muka bumi ini,tidak terlepas daripada sebarang ujian.Dan ujian itu,ada yang mampu kita gagahi,dan kadang-kala juga mampu membuatkan kita lemah dan futur.Mudah-mudahan,walau sebanyak mana pun kita futur di jalan ini,Allah tetap memberikan ketetapan dalam hati kita agar terus thabat dengan segala taklifat yang bersifat sementara ini.Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang dinamakan Al-Musaqitun Fi Tariq Da'wah ( Golongan yang tercicir di jalan dakwah )

Sedar tidak sedar,pada hari ini,telah masuk 10 Ramadhan,maka telah berakhirlah satu fasa yang dinamakan fasa kerahmatan dan tiba pula fasa yang baru iaitu fasa keampunan Allah S.W.T.Sepanjang 10 hari yang berlalu ini juga,alhamdulillah saya masih dicukupkan dengan keperluan yang sememangnya saya perlukan.Makanan,minuman,pakaian dan beberapa keperluan yang lain.Seinfiniti kesyukuran sama-sama kita panjatkan kepada Allah S.W.T

Saya masih teringat akan sebuah hadith yang saya tidak ingat matannya,mahupun martabatnya.Seandainya martabat hadith ini maudhu',harap dapat tuliskan komen pada post ini supaya saya boleh membuat pembetulan.Antara nikmat yang Allah kurniakan kepada orang yang berpuasa seperti mana yang dicatatkan dalam hadith tersebut ialah nikmat ketika berbuka puasa.Saya memang sangat bersetuju dengan hadith ini,kerana ketika waktu berbuka puasalah saya lihat manusia paling semangat termasuk saya sendiri.Ada orang yang dari pukul 8.00 am sampai 4.00 pm lemah tak berdaya,tetapi bila masuk sahaja pukul 6.00 pm tiba-tiba menjadi bertenaga.Ada orang yang semangatnya diekspresikan bila mengunjungi bazar Ramdhan,sangat luar biasa semangatnya.Kalaulah pergi bazar pun dah semangatnya luar biasa,saya tertanya-tanya bagaimana pula semangat ketika hendak berbuka puasa ? Sudah pasti tentu lagi hebat sebab makanan dah masuk ke mulut ketika itu.Memang betullah apa yang dikatakan oleh hadith tersebut,berbuka puasa itu adalah satu nikmat.

Tetapi perlu juga kita ingat,walaupun berada dalam bulan puasa,tidak wajar kita menjadi lembik sedemikian rupa.Sebaliknya,kita perlu menjadi lebih produktif supaya ibadah puasa ini tidak dilihat sebagai suatu perkara yang membebankan oleh masyarakat bukan Islam.Cuba kita hayati semula bagaimana ketabahan yang ditampilkan oleh para sahabat dalam perang Badar yang tercetus ketika bulan Ramadhan.

Post kali ini sebenarnya bukan nak bercerita tentang peperangan Badar tetapi saya ingin berkongsi apa yang saya alami pada satu hari di bulan Ramadhan.Saya masih ingat lagi ketika itu,sahabat saya mengajak saya untuk ke bazar Ramadhan.Memandangkan waktu itu pun saya lapang dan tak tahu nak berbuat apa,saya pun menerima pelawaan sahabat saya itu.Lagipun,sejak belajar di UIA,belum pernah lagi pergi ke bazar Ramadhan.



Sampai sahaja di bazar tersebut,kawan saya berkata,”hari ini,kita cari benda pelik sahaja.Makanan yang dah biasa jangan pandang”.Kami pun berjalan dan berjalan untuk mencari makanan atau minuman yang pelik,dan akhirnya jumpalah air pisang.Tak tahulah pelik ke tidak tapi bagi saya memang pelik,tak pernah minum.Jadi,kami pun pulanglah dengan sebungkus air pisang yang dibeli di bazar tersebut.

Ketika berbuka puasa pula,banyak juadah yang saya telan.Rasanya,petang itulah pertama kali saya berbuka puasa dengan penuh bersemangat bersama rakan-rakan saya.Banyak lauk yang dihidangkan dan boleh dikatakan semuanya enak belaka.Tengah sedap-sedap makan,saya sedawa ( tak pasti mana satu betul,sedawa atau sendawa) tanda kekenyangan,tiba-tiba saya teringat kawan-kawan saya yang tak dapat berasa keenakan beruka seperti saya.Dan kemudian,saya teringat pula bagaimana keadaan saudara-saudara kita berbuka puasa di luar sana yang keadaan negara mereka penuh dengan kesengsaraan.Tiba-tiba sahaja,teringat Palestine.Dan tiba-tiba teringat banyak perkara.Mati,amal cukup ke tak,ilmu,amanah dan tanggungjawab,semuanya terlintas di fikiran hanya kerana satu sedawa.Nikmatnya sedawa itu.Kadang-kadang kita tak perasan pun bagaimana Allah turunkan nikmat tu..

Konklusinya...fikir-fikirkanlah sendiri mesej yang cuba saya sampaikan ^_^

1 comments:

Post a Comment