Welcome Back To Penjara Tarbiyah...

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah,sedar tidak sedar Ramadhan berlalu meninggalkan kita begitu pantas sekali.Beruntung bagi mereka yang telah memanfaatkan segala peluang untuk membina rohani diri dalam bulan ini kerana bulan inilah yang sering kali kita dengar digelar madrasah tarbiyah.Di mana madrasah inilah yang mendidik lapar dahaga kita,nafsu kita,ibadah kita dan sebagainya.Untuk apa ? untuk tidak lain tidak bukan sebagai momentum untuk kita menempuh bulan-bulan yang akan datang.Manakala bagi mereka yang telah mensia-siakan bulan ini,wajarkah dianggap rugi ? Bagi saya rugi tu ya,tapi rugi sedikitlah.Janganlah disebabkan kita gagal melatih diri kita dalam bulan Ramadhan yang lepas,kita terus berasa lemah semangat,futur atau seumpama dengan itu.Kegagalan dalam bulan Ramadhan tak bermakna kita tak boleh survive untuk bulan-bulan seterusnya.Dan bagi mereka yang berjaya dalam bulan Ramadhan juga,belum tentu mereka mampu menempuh bulan-bulan setertusnya.Dalam hal ini,kita perlu ingat akan pesan Dr. Yusuf Qardhawi :


" Kun Rabbaniyun,wala takun ramadhaniyun"
( Jadilah kamu Hamba Allah , Janganlah kamu jadi hamba kepada Ramadhan )

Pesanan Syeikh ini jelas menunjukkan bahawa kita beribadah dalam bulan Ramadhan bukan semata-mata kerana itu bulan Ramadhan sendiri tetapi kerana kita ingin menngkatkan taqwa kepada Allah S.W.T.Selaras dengan firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Baqarah ayat 183,mafhumnya :

"Wahai orang-orang yang beriman,telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa di bulan Ramadhan seperti mana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu supaya KAMU BERTAQWA"

Kembali kepada tajuk penulisan saya sebentar tadi,apa yang dikatakan dengan penjara tarbiyah ? Adakah bulan-bulan lain begitu teruk gambarannya sehingga digambarkan seperti sebuah penjara ? Sebenarnya,kita kena ingat bahawa hakikatnya bukan sahaja bulan-bulan lain itu penjara tetapi setiap hari adalah penjara bagi orang mukmin kerana perumpamaan seluruh dunia itu ibarat penjara bagi kita.Persoalannya,mengapa pula digelar penjara tarbiyah ?


Sahabat-sahabiah yang ana kasihi sekalian,
kita perlu membetulkan kembali persepsi kita terhadap dunia ini.Ramai antara kita yang berfikiran bahawa kalau kita nak membina semula akhlak kita,mentarbiyah diri kita,membentuk jati diri kita ialah hanyalah ketika bulan Ramadhan.Satu persepsi yang salah pada pandangan saya.Kalaulah begitu persepsi masyarakat kita hari ini,persoalannya apakah bulan-bulan lain tidak berpotensi untuk kita melakukan perkara-perkara yang sama seperti dalam bulan Ramadhan.Adakah selain bulan Ramadhan,kita tidak mampu mentarbiyah diri kita dengan ibadah-ibadah qiamullail,tadarus Al-Quran seperti mana yang kita lakukan dalam bulan Ramadhan ? Seandainya jawapan kita ialah tidak,maka jadilah kita hamba ramadhan seperti mana yang telah disebutkan oleh syeikh sebentar tadi.

Sebenarnya,pada pandangan saya peluang untuk kita mentarbiyah diri kita terbuka bila-bila masa sahaja tidak khusus kepada bulan-bulan tertentu.Bezanya ialah dari sudut mana kita mentarbiyah diri kita sendiri,itu sahaja.Kalau dalam bulan Ramadhan,kita ditarbiyah dengan ibadah-ibadah,pahala ganjaran yang Allah janjikan kepada kita.Dalam masa yang sama,kita cuma perlu berhadapan dengan nafsu kita sahaja.Syaitan dibelenggu dan sebagainya.Sebaliknya,selain bulan Ramadhan,kita ditarbiyah oleh Allah dengan pelbagai cabaran dan ujian pula.Syaitan dibebaskan,pahala ganjaran kembali seperti biasa,tiada lagi tawaran Lailatul Qadar dan sebagainya.Sebab itu saya menggelarnya penjara tarbiyah.Berbeza madrasah dengan penjara.Kalau madrasah,seakan-akan kita masuk sekolah baru nak belajar tetapi dalam penjara kita diuji,dicabar,diduga.Dan bagi saya ,siapa yang mampu menempuh penjara,maka dia lagi hebat kerana keadaannya yang lagi mencabar.Kalau kita tanya kanak-kanak kecil pun,antara penjara dengan sekolah,nak pilih yang mana ? mesti jawapannya sekolah,siapa yang nak masuk penjara yang tak boleh dibayangkan keadaannya itu.



Kesimpulannya,selamat kembali ke penjara tarbiyah.Mudah-mudahan kita terus bersemangat dalam mentarbiyah diri kita.Semoga kelansungan terbiyah dapat terus dijamin dengan membetulkan persepsi kita dalam hal ini.

0 comments:

Post a Comment