Pemuda Yang Kehilangan Kuasa

Berada dalam dunia sebagai seorang pemuda , tidak dapat dinafikan bahawa sememangnya pemuda mempunyai semangat yang luar biasa . Pada waktu inilah , mereka memiliki daya ereksi yang sangat kuat , momentum juang yang begitu tinggi sehinggakan pernah wujud satu hiperbola bagi menggambarkan semangat mereka ; sekiranya semangat pemuda ini diletakkan di atas unggun api yang kecil maka ia akan membakar sekali gus menghanguskan seluruh bumi , jika ia diletakkan di atas setitis air maka bumi akan ditenggelami dengan banjir yang besar. Peranan pemuda dalam masyarakat tidak dapat dinafikan lagi apabila mereka mendapat julukan ‘jurubicara masyarakat’ suatu ketika dahulu bagi golongan mahasiswa . Lihat sahaja kitaran hidup mereka hari ini , pilihanraya kampus yang diadakan bukan sahaja berlegar dalam kalangan mereka sahaja bahkan mendapat sepenuh perhatian oleh pihak-pihak penguasa.Tuntasnya , hidup seorang pemuda sangat hebat.

Namun , sejak akhir ini ataupun mungkin sudah lama perkara ini berlaku , menjadi suatu penyakit kepada golongan ini apabila mereka sering dimomok-momokkan dengan kepentingan suatu kekuasaan ( baca : kuasa memerintah ) . Tanpa kuasa tersebut , mereka tidak boleh bertindak . Benar , ia tidak salah bahawa kuasa untuk memerintah atau mentadbir sangat penting kerana ia memberikan autoriti kepada kita tetapi bukanlah bermakna tanpanya ia melumpuhkan seluruh kuasa yang sedia ada pada diri pemuda.Penyakit ini tidak terlepas menimpa kepada ahli-ahli gerakan , kader-kader dakwah termasuklah ahli sebuah gerakan Islam yang terbesar di Malaysia.

Oleh kerana itu , golongan pemuda perlu kembali menyedari hakikat budaya dakwah yang perlu diadaptasikan dalam kehidupan . Golongan pemuda sebenarnya mempunyai kuasa dalaman yang tersendiri dalam menggerakkan dakwah , mereka tidak perlu melukut menagih kuasa luaran semata-mata. Dalam hal ini , Al-Fadhil Ustaz Hj Yahya Othman ada menyebut dalam kitabnya yang berjudul Amal Jamaie di bawah tajuk ‘Mewujudkan Budaya Dakwah Harakiyyah’ . Dakwah di sini bermaksud bukanlah semata-mata menyampaikan pidato , ceramah agama tetapi boleh ditampilkan dengan akhlak yang baik agar ia mampu menjadi contoh dan cerminan baik kepada masyarakat .

Menurut penulisan beliau , langkah untuk melakukan dakwah tidak semestinya tertumpu kepada  kuasa untuk memerintah tetapi sebaliknya kader-kader dakwah hanya memerlukan satu tasawwur , satu pandangan dan satu keazaman . Kader-kader dakwah perlu kembali kepada sirah bagaimana Rasulullah SAW memulakan dakwah . Firman Allah SWT yang berbunyi :

“Sesungguhnya pada diri Rasulullah SAW itu adalah teladan yang baik bagi siapa yang mengharapkan keredhaan Allah dan percaya kepada hari qiyamat”

[ Al-Ahzab – 21 ]

Setiap ahli gerakan perlu memulakan dakwah dalam lingkungan yang terdekat terlebih dahulu iaitu dengan ahli keluarga kerana kemampuan menyampaikan dakwah kepada mereka wujud dalam diri masing-masing. Keberadaan setiap ahli gerakan dalam keluarga masing-masing mampu untuk mempengaruhi ahli keluarga tidak mengira sama ada dakwah tersebut dilakukan dalam bentuk lisan mahupun perbuatan . Hayatilah kisah bagaimana Rasulullah SAW menyampaikan dakwah kepada isteri baginda terlebih dahulu sebelum terus kepada masyarakat.Persoalan penting yang perlu dileraikan oleh ahli gerakan dakwah ialah sejauh mana keberadaan mereka dalam keluarga mampu mempengaruhi ahli keluarga.

Begitu juga dengan masyarakat ( baca : rakan-rakan kampus dan masyarakat sekeliling tempat tinggal ) , setiap ahli gerakan tidak sepatutnya mengurung diri dalam bilik ataupun hanya bergaul dengan kelompok sendiri . Tarbiyah membawa suatu tujuan iaitu untuk memberdaya peranan ahli dalam masyarakat seterusnya meyebarkan dakwah dan bersiyasah dengan anggota masyarakat .  Tarbiyah bukan untuk diri sendiri tetapi juga untuk orang lain ; ditarbiyah untuk mentarbiyah . Setiap ahli gerakan sekali lagi perlu memikirkan bagaimana mereka ingin memposisikan diri mereka dengan baik dalam masyarakat agar masyarakat sentiasa menginginkan sentuhan-sentuhan luar biasa daripada mereka . Memposisi di sini bukanlah bererti dengan kuasa tetapi dengan pengaruh . Untuk mewujudkan pengaruh , maka setiap ahli gerakan perlu bersama dengan masyarakat dalam apa jua aktiviti seperti solat berjemaah , gotong royong , majlis tahlil dan sebagainya . Di sinilah sebenarnya medan yang perlu ditempuh oleh setiap ahli gerakan .

Sayangnya , anak muda pada hari ini lebih cenderung untuk berada dalam kelompok mereka sendiri tidak kisahlah sama ada dari blok ideologis mahupun islamis tanpa berasosiasi sesama mereka . Jemaah , pemikiran , kumpulan , persatuan masing-masing dianggap terlalu suci atau “sacred”.Mereka lebih suka hidup dengan buku semata-mata , wacana , dan forum . Mereka seharusnya perlu menyedari bahawa apa yang mereka lakukan hanyalah sia-sia sekiranya tiada suatu tindakan yang membumi yang dilakukan kepada masyarakat . Inilah ruang lingkup dakwah yang pada hakikatnya setiap pemuda itu mampu kuasai tetapi gagal dek kerana tidak memahami tujuan pentarbiyahan.Setiap ahli gerakan perlu menterjemahkan pelan tindakan dakwah dalam kalangan masyarakat .

Dalam usaha untuk memberdaya peranan diri masing-masing serta memposisikan diri dengan sebaik-baiknya , ilmu merupakan suatu elemen penting . Maka , golongan pemuda hari ini perlu berlumba-lumba menguasai ilmu terutamanya ilmu yang berkaitan dengan kemasyarakatan agar mereka tidak salah memposisikan diri mereka.

Mudah-mudahan , dengan penulisan ini , setiap kader dakwah kembali menyedari tentang kuasa dan ruang lingkup dakwah yang sedia ada agar ia tidak disia-siakan serta kita tidak hanya tertumpu kepada kuasa yang masih belum pasti bila masanya .

Wallahua’lam
Salam Afala Ta’qilun

2 comments:

Unknown said...

Sifat inklusif itu penting tetapi entahlah ana rasa susah untuk berasosiasi dgn masyarakat. Mungkin perlukan teman agaknya. Dua tiga org ok lah, kalau ramai-ramai nnti jd ekslusif semula seperti di kampus.

Reformis Muda said...

enta sorang pun xpa...enta dah mantap dah...

Post a Comment