Dosa-dosa di jalanraya


Apa itu dosa-dosa di jalanraya ? Senang je jawapannya  ......

1.Melanggar lampu merah
2.Memandu melebihi had laju
3.Tidak berada di lorong yang betul ketika memandu
4.Tidak menampal sticker "P" bagi yang baru dapat lesen.
5....so on....

^^  ~ Sekian sahaja post kali ini,terima kasih kerana sudi membacanya...hua3 ( selingan )
____________________________________________________________________________

Wallahua'lam,saya tidak pasti perkara di atas dikira sebagai dosa atau tidak,yang pastinya itu dikira sebagai kesalahan di jalanraya kerana tidak mengikut peraturan yang telah ditetapkan.Tetapi ada kalanya bagi saya,tak salah kalau melanggarnya sebagai contoh dalam situasi kita berada pada lampu isyarat berwarna merah tetapi tiada kereta lalu - lalang di situ,takkan nak tunggu macam orang gila kat situ kan ? Kepada pakcik-pakcik JPJ yang terbaca post ni,minta maaf..  oopps..

Semasa saya tiada lesen dahulu,saya sering tertanya-tanya mengapalah manusia ni sukar sangat untuk bertolak ansur ketika memandu seperti memberi laluan kepada pemandu yang ingin menukar lorong,sabar ketika kesesakan jalanraya dan banyak lagi situasi yang saya rasa semua sudah maklum.Saya tertanya-tanya macam mana manusia boleh rasa tertekan ketika kesesakan tetapi masih tidak menemui jawapannya sehinggalah pada hari saya menulis post ini.

Situasi ketika pertama kali saya memandu di lebuhraya nampaknya tidak sama seperti kali kedua ini.Pada kali pertama saya pergi dan pulang dari UIA,alhamdulillah saya mampu bersabar dan menguasai nafsu amarah dengan baik tetapi tidak kali kedua.Saya sendiri pun tidak pasti mengapa berlaku sedemikian,nak kata tertekan waktu memandu..tidak.Nak kata banyak masalah pun tidak.

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah seawal 6.30 pagi,banyak perkara yang saya rasa tela berubah pada pendirian saya ketika memandu.Pertama sekali,saya telah berhadapan dengan sebuah lori yang cuba memotong saya yang hanya menaiki perodua kancil sahaja.Ketika itu,dalam hati saya,terdetik "ah,kau bajet kau laju sangat ( lebih kurang macam tu lah )" lalu saya terus menekan minyak dan tidak membenarkan lori tersebut memotong.Kemudian,pemandu lori tersebut tidak berpuas hati dengan saya lantas membunyikan hon.Dan saya berkata,"kau ingat aku takut dengan kau".

Perkara kedua,saya telah memilih jalan yang salah untuk pulang ke rumah.Sebelum bertolak,saya sudah mind-set kan minda saya laluan saya hanya ke Klang dan Kapar tetapi terlupa tentang simpang Setia Alam.Akhirnya,perkara tersebut menyebabkan saya tersesat di Bandar Klang sehinggalah saya jumpa Pasaraya Jusco,saya kembali berasa lega kerana tahu jalan pulang dari situ.Malangnya,saya sekali tersalah memilih simpang dan menyebabkan saya berada di Bukit Raja.Di situ,memang kepala sudah pening dah.Saya hanya memandu berpandukan signboard yang menghala ke Kapar.Akhirnya,saya terjumpa bangunan Pusat Servis Tayar.Alhamdulillah,akhirnya sampai ke rumah juga.Boleh dikatakan saya membazir waktu dalam 30 minit di Bandar Klang dan Bukit Raja.

Saya ingatkan dugaan saya berhenti di situ tetapi tidak rupanya.Dalam perjalanan terus ke rumah,di hadapan saya terdapat sebuah perodua kancil juga yang sangat lambat pemanduannya.Saya cuba memotong tetapi agak berbahaya kerana jalan begitu sempit.Berkali-kali saya memberikan isyarat dengan lampu tinggi tetapi tidak diendahkannya.Dan yang paling saya geram,ketika lampu isyarat berwarna hijau,dia masih tidak jalan yang akhirnya menyebabkan saya menekan hon sekuat-kuatnya sebagai tanda tidak berpuas hati.Kalau sesiapa yang dengar bagaimana bunyi hon tu pun,mesti terkejut sebabnya memang sangat kuat bunyinya.

Sampai sahaja di rumah,saya mula berfikir dan saya sedari pendirian saya sudah berubah mencontohi sikap-sikap pemandu lain yang membuatkan saya tertanya-tanya sebelum saya mendapat lesen.

Apabila kita tidak mampu menguasai nafu dengan baik,melupakan iman di dada,sememangnya semua perkara yang berlaku di sekeliling kita tidak kena tetapi kalau kita atasi segala masalah itu dengan pandangan iman,hati serta hikmah,nescaya kita tidak akan menganggap itu satu masalah.Bahkan kita akan anggap itu sebagai satu peluang untuk kita taqarrub(mendekati) Allah dengan sifat sabar,redha,syukur dan ikhlas.

Dalam soal keegoan ketika memandu,ustaz saya pernah berpesan,cukuplah kita menjadikan ayat quran ini sebagai pegangan :

"..Dan janganlah kamu berjalan di atas muka bumi ini dengan rasa sombong.."

Dan yang paling saya tertarik dan bersyukur,Alhamdulillah sepanjang saya tersalah memilih jalan untuk pulang ke rumah,saya berasakan Allah sedang mengajar sesuatu kepada saya.Itulah manusia,memang fitrahnya ingin menuju kepada matlamat akhir iaitu akhirat.Tetapi dalam perjalanan kita ingin menuju ke akhirat,kadang-kala kita tersalah memilih jalan disebabkan lupa akan panduan kita serta terlalu gelojoh menuruti nafsu.Namun,semuanya itu tidak berkekalan.Selepas kita berada dalam kesalahan,kita pasti berusaha untuk keluar mencari jalan kebenaran.Dan apabila kita telah berada di jalan yang benar,tidak mustahil untuk kita sekali lagi tersalah memilih jalan.Suka untuk saya mencoretkan kata-kata Yahya Bin Muadz :

"Ya Tuhanku,aku tidak akan mengatakan :' Aku tidak akan mengulangi.Aku tidak akan mengulangi (lagi)",kerana aku mengetahui diriku selalu melanggar janji.Sebaliknya aku akan berkata,' aku tidak akan mengulanginya' dengan harapan semoga aku mati sebelum aku mengulanginya"

Yang penting,berusahalah untuk tidak mengulanginya.Berusahalah untuk mendapatkan darjat taubat nasuha walaupun ia amat sukar buat kita.Ingatlah,rumah itu matlamat akhir kita,signboard itu quran dan sunnah (panduan kita),jalan yang salah itu kejahilan serta kesesatan..dan lupa itu sifat kita.Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment