Kembali Mentarbiyah ......


Kembali Mentarbiyah..

Hampir sekian lama kaki ini tidak menjejak bumi bertuah SEPINTAR.Bumi yang pernah mendidik diri ini,pernah mengajar berjuta erti kehidupan walaupun ketika itu diri ini hanyalah budak mentah sahaja.Tetapi di sebalik kementahan itulah,diri ini belajar bagaimana menjadi seorang manusia.

Tamrin tingkatan 1 yang lalu benar-benar telah membuatkan hatiku terusik.Terusik oleh pelbagai warna yang pernah mewarnai hatiku suatu ketika dahulu.Cuma warna itu pudar setelah aku meninggalkan bumi ini.Lalu,ku panjatkan rasa syukur kepada Mu Ilahi kerana Engkaulah yang telah menggerakkan hati ini untuk berpijak semula di bumi ini agar aku tidak lupa akan warna-warna yang telah melakarkan suka dan duka dalam hidupku.

14 September 2012,
Perkara pertama yang paling tak dapat dilupakan ialah bila mana aku bertemu semula dengan sahabat-sahabat seperjuanganku di bangku sekolah ketika dulu.Bayangkan betapa rindunya hati-hati ini untuk berhimpun semula setelah sekian lama tidak bersua.Namun,Allah jualah yang merancang lalu perancanganNya jualah yang mengatasi perancangan kita,Alhamdulillah kami dipertemukan.Walaupun tidak dapat bertemu dengan semuanya,aku tetap rasa syukur kerana bilangan ini pun sudah mampu membuatkan hati aku tersenyum.


Badan Dakwah Dan Rohani Sepintar 09/10

Sahabat-sahabat yang pernah bersama denganku mengharungi segala onak dan duri,menerjang badai,juga mengusung gagasan.Alangkah beratnya hatiku untuk melepaskan pelukan erat mesra kami semua.Namun,terpaksa redha kerana Allah telah mengaturkan haluan yang terbaik buat diri masing-masing.Sekali lagi,perancangan Allah mengatasi segalanya.Buat kalian Afiq Husni,Amirul Azmeer,Husaini,Wafiy,Abu Dzar,Ridhwan,Bukhari,Ayub..semoga rahmat Allah mengiringi kalian aku doakan.Semoga Allah mempertemukan hati-hati kita semula akan datang.

“Tolonglah abang,kami dah tak tahu nak buat macam mana?”

“Abang,doakan kami, result kami teruk”

“Abang,macam mana kita nak selesaikan masalah pelajar kita?”

Ya Allah,lemah rasanya jantung ini berdegup seakan-akan tidak mampu berhadapan dengan adik-adik ini.Bagaimana aku ingin berhadapan dengan mereka walhal diriku ini juga serba kekurangan.Mana mungkin diri yang sedang kelemahan ini mampu membantu mereka.Mendengar keluhan mereka,sekali gus teringat semula peristiwa di bangku sekolah yang telah ditinggalkan 2 tahun lalu.Hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana hati ini dan hati sahabat-sahabatku yang lain sepanjang berhadapan dengan mehnah yang terpaksa kami lalui semata-mata untuk mendewasakan pemikiran ini,mematangkan diri ini,mengeluarkan kementahan yang telah lama terpendam dalam setiap tutur kata mahupun tindakan.Demi Allah,hati ini telah menangis di sebalik senyuman yang diukirkan sepanjang program kerana mengenang kembali detik-detik permulaan kami ditarbiyah bersama.

Sekali lagi,perancangan Allah mengatasi segalanya.Memang sudah menjadi sifatNya yang mengetahui apa yang terpendam dalam hati hamba-hambaNya.Di saat diri ini berasa lemah,berasa tidak mampu menghadapi kehidupan akan datang di kampus,Allah mengaturkan pertemuan aku dengan bumi bertuah ini supaya aku mendapatkan rentak semula,memulakan langkah baru,menyusun strategi baru,menghilangkan segala futur yang bersesakan di lubuk jiwa ini.Alhamdulillah.

Program yang telah diadakan di masjid membuatkan hati aku tersenyum kerana banyak perubahan dari sudut infrastruktur berlaku pada masjid itu.Teringat kata-kata Abang Hafiz Kamaruddin,Ketua Lajnah pengurusan dan aktiviti masjid BADAR 2009, “Mudah-mudahan pihak sekolah dapat meletakkan beberapa buah kipas di saf hadapan supaya tiada lagi pelajar yang solat di luar masjid”.Andaikata hari ini dia datang dan melihat semula masjid itu,nescaya dia akan tersenyum kerana impian dia telah tercapai walaupun lambat direalisasikan.

Pintu masjid yang dahulunya buka tutup tetapi kini sudah menggunakan slide.Kalau dahulu,terpaksa menggunakan dinding putih atas tempat solat imam untuk dijadikan skrin pancaran lcd,tetapi kini sudah ada layar sendiri.Kalau dahulu penghadang antara tempat solat muslimin dan muslimat tidak begitu sempurna kerana muslimin dan muslimat masih boleh memandang antara satu sama lain tetapi kini ianya sudah cukup sempurna bagiku.Banyak perubahan yang berlaku di masjid itu.Perubahan yang sangat penting kerana itulah pusat untuk mengumpulkan semua generasi muslim bestari untuk berhimpun ditarbiyah dan sebagainya.Masjidlah yang banyak memainkan peranan penting untuk mewujudkan biah sekolah itu.

Namun kegembiraan yang sebentar tadi aku alami tidak kekal selamanya.Apa guna pembangunan maju tetapi kerohanian itu semakin merosot.Keluhan para guru,adik-adik BADAR telah membuatkan hatiku tersentak mendengar pelbagai masalah-masalah yang berlaku di sekolah.Sememangnya berbeza dengan waktu ketika aku berada di situ dahulu.Aku rasakan semua yang berlaku ini disebabkan oleh kesalahan ku sendiri.

Setelah lima tahun dididik,diasuh di situ,apa pula sumbangan aku terhadap bumi yang pernah berjasa padaku itu ? Soalan ini seakan-akan menjadi racun yang kian merebak dalam seluruh badanku apabila setiap kali timbul . 0 ? Tiada sumbangan ? Apakah segala ilmu yang kau dapat disini untuk diri kau seorang sahaja ? Lepas tu,kau dah besar,dah berjaya,langsung kau tak nak berbakti semula kepada kami ? Pergh,sangat pedih bagaikan luka yang disimbah dengan asid.

Teringat ketika hari graduasi kami pada tahun 2010 yang lalu,seminggu sebelum masuk Darul Quran.Dalam hati ketika itu,banyak hasrat yang dipasang,banyak impian yang dibayangkan,banyak perkara yang ingin ku lakukan sebagai lepasan sekolah.Namun,semuanya tinggal begitu,hasrat menjadi hasrat manakala impian kekal impian.

15 September 2012
Lalu,pertemuan yang dirancang ini telah membuka mata dan hati aku dan sahabat-sahabat semula.Pada malam muhasabah adik-adik tingkatan 1 inilah,kami juga turut bermuhasabah walaupun kami menjadi fasilitator program.Teringat lagu tema Minggu Haluan Siswa Di Darul Quran ' Maafkanku Teman-Far East '


Hembusan Bayu yang bertiup
Bersama deruan ombak yang memukul pantai
Hatiku sayu bila mengenangkan
Perpisahan yang tiada diundang

Bertahun kita melangkah bersama
Seia cita-cita buat bekalan ke sana
HARAPAN AYAH BONDA
JANJI PADA AGAMA
 * part ni betul-betul terkesan
Kita kan terus mara biarpun badai yang datang melanda

Kita hanya mampu berusaha
Hanya Allah menentukannya
Segalanya adalah milikNya

Dalam berusaha kita diuji
Kekadang tohmah kita dicaci
Diturutkan rasa hati
Ingin dilepaskan beban ini

Mujur ada teman membantu
Sokonganmu buat inspirasi
Berpeganglah pada janji kita yang dibina
Semoga bersama kitakan dirahmati
Oh Teman..

Muhasabah diiringi dengan solat taubat.Kemudian,melelapkan mata,mengumpulkan tenaga untuk membina ummah pada esok hari.

16 September 2012
Andaikata ini tarikh penting untuk Malaysia,tarikh ini juga ialah tarikh penting dalam hidupku.Bangkit dari tidur dengan penuh azam dan semangat.Langkah dimulakan dengan lafaz Bismillah.

Tepat jam 12.00 tengah hari majlis tamat.Sebelum tu,kata-kata daripada Penolong Kanan HEM bermain-main di fikiranku ketika menyampaikan ucapan penutupan majlis... “ Terima kasihlah kepada bekas-bekas pelajar bermula dengan …... …... ….... ….... FIKRI …... dan........ dan...... kerana tak pernah jemu datang ke sekolah mencurahkan bakti di sini.Fikir-fikir balik,berapa kali je aku datang ke sekolah ini ? Tapi insyaAllah kata-kata itu akan menjadi inspirasiku..Wallahua'lam


“Kadang-kadang dalam meniti jalan perjuangan ini,kita akan tersungkur dan berasa lemah,lalu kita perlukan satu suasana yang akan mengingatkan kita semula bagaimana kita boleh terlibat dengan perjuangan ini,agar menjadi penaik semangat serta pengembali kefahaman kepada kita.Carilah suasana itu,kita takkan jumpa kalau tidak berusaha mencarinya.FUTUR adalah perkara biasa buat pejuang tetapi TERUS FUTUR bukan sifat pejuang.Berdoa dan terus berdoa...berjalan tanpa henti...”

:: Merealisasikan Kepimpinan Khalifah Allah ::
:: Kuasa Pemuda Memimpin Arus Perubahan ::

3 comments:

adanesz said...

baguslah abg badar sepintar nih...

m_wfy said...

huuu rindu sekolah :)

nurshahira said...

gerun dengar cerita adik2 tentang perkara2 yang berlaku kat sepintar sekarang...kesal jg dengan diri sndiri yg tak mampu nak menyumbg byk kpd sekolah...

Post a Comment