Di Tasik Ini......


Di tasik ini....
Tempat pertama aku pandang ketika hari temuduga
Ku rasakan tempat ini sungguh tenang
Ketenangannya ibarat syurga di dunia ketika itu
Lalu ke berdoa..
"Ya Rabb,seandainya ini tempat terbaik untukku selepas ini,maka Kau tempatkanlah aku di sini"

Di tasik ini....
Pelbagai cerita suka dan duka terpendam di dasarnya
Aku teringat ketika aku hampir dipisahkan dengan tasik ini,
Lalu aku menangis,
Dan aku luahkan segala perasaan aku kepadanya
Di saat teman sedang bersuka ria di sungai
Aku keseorangan bersama tasik ini
Sambil menuturkan kalam-kalam Allah yang telah aku abaikan selama ini
Duduk keseorangan sambil menitiskan air mata
Lalu jatuh bercampur dengan air tasik
Hanya tasik dan Allah sahaja yang tahu berapa titis yang telah bercampur

Di tasik ini.....
Tempat aku mengadu segala masalah aku
Di saat teman-temanku tidak memahami aku
Dialah menjadi tempat untuk aku bermunajat kepadaNya
Sungguh setia mendengar rintihan dan keluhan aku
Di saat aku futur
Ku rasakan seolah-olah segala masalah aku hilang apabila ku tenung tasik itu

Di tasik ini juga...
Menyaksikan kegembiraan aku bersama teman-teman
Memperdengarkan hafazan di hadapan murabbi tercinta
Riang,ketawa,celoteh semuanya disakasikan oleh tasik ini
Tasik ini jugalah menjadi saksi persahabatan antara kami semua

Di tasik ini...
Aku ditarbiyah bersama adik-beradik usrahku
Dipimpin oleh naqib yang sentiasa memberikan komitmen
Dialah juga menjadi tempat untuk menyatukan hati-hati kami semula
Di saat ukhuwah antara kami diuji
Aku berkata dalam hati
"Seandainya tasik ini boleh dibawa ke mana-mana,nescaya akan ku usung sehingga akhir hayat"
Supaya dia menjadi penghubung semula di saat ukhuwah kami diuji

Namun sayangnya...
Aku baru sedar bahawa Dialah Tuhan Yang Agung
Tuhan yang mencipta tasik itu
Tuhan yang memiliki tasik itu
Tuhan yang mencampakkan ketenangan kepadanya
Segala-galanya akan kembali kepadaNya
Masa terus berlalu
Aku terpaksa meninggalkan tasik itu
Walaupun berat dan hiba membasahi hatiku
Tapi tasik itu tetap setia di situ
Supaya dia dapat menjadi saksi terhadap Huffaz yang lahir di situ

Di tasik itu..cerita sedih gembira ku
Di tasik itu...cerita suka dan duka ku
Di tasik itu...segala-galanya buatku
Dan di tasik itu juga,..bukti cintaNya kepadaku.. 


:: Darul Quran Dalam Kenangan , Program Pensijilan Tahfiz DQ-UIAM 11/12 ::

0 comments:

Post a Comment