Tahniah Vs. Takziah

Soalan : Tahniah dan takziah kerana anda telah terpilih menjadi commitee..kenapa mesti TAKZIAH dan TAHNIAH?


Jawapan : suka hatilah orang tu nak cakap takziah ke tahniah ke taimiyah ke....haha,gurau je :D

Erm,perkara ini kebiasaanya memang kita selalu dengar di mana-mana kampus terutamanya bila nak dekat waktu "Annual Grand Meeting" di mana kita akan menyaksikan pertukaran barisan kepimpinan mahasiswa berlaku di kampus tersebut.

Ucapan tahniah dan takziah memang selalu diungkapkan tetapi yang sering menjadi tanda tanya ialah kenapa tahniah dan takziah?macam mamat yang bertanya soalan ini lah..huhu.

Tetapi kalau kita kaji dari struktur ayat itu pun memang dah pelik kerana kebiasaanya "tahniah" membawa maksud gembira manakala "takziah" membawa maksud sedih.Lalu,apabila tahniah dan takziah digabungkan dalam satu ayat,ini membawa maksud kita memberikan khabar gembira dan sedih.Jadi, apabila gembira bercampur sedih,makna kata ianya akan jadi neutral semula.Inilah yang dikatakan dengan proses "neutralisation" berlaku.Ceh.....masuk chemistry pula...tepuk tangan sikit untuk penulis..chemistry aku A+ tau..hehe.Astaghfirullah,riya' pula aku ni.Haha..sekadar selingan...:D

Sahabat-sahabiyah rahimakumullah..
Apabila kita bercakap soal kepimpinan,memang yang akan terjadi kepada pemimpin baru itu ialah 2 berita iaitu berita sedih dan berita gembira.dan kedua-dua berita ini hanyalah dapat dirasakan oleh pemimpin itu sendiri,bukannya orang lain.

Tahniah >> gembira,
Kenapa mesti gembira?Sahabat-sahabat,ketahuilah sebenarnya bukan calang-calang orang apabila dia diangkat menjadi seorang pemimpin.Sudah tentu pasti ada sebab kenapa Allah pilih dia.Walaupun kadang kala manusia lain beranggapan dia tidak layak memimpin,tetapi siapa kita berbanding Allah,Tuhan yang mengetahui apa yang kita tidak tahu?Bagi pemimpin itu sendiri,haruslah ada rasa syukur dalam diri kerana Allah telah memberikan dia peluang untuk menghampirkan diri kepadaNya melalui wadah kepimpinan tersebut.Lalu,wajarlah pemimpin tersebut melaksanakan unsur-unsur Islam dalam urusan kepimpinannya.Ini tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mengangkat kedudukan Islam itu lebih tinggi.Makna kata,apabila dia melaksanakan Islam dalam kepimpinan,orang lain di sekeliling akan nampak betapa indahnya sistem pemerintahan Islam.Time inilah,dakwah mudah dilaksanakan terutamanya kepada sahabat-sahabat non-muslim.Dan memang wajarlah pemimpin tersebut gembira kerana Allah telah pilih dia,telah memberi peluang kepadanya untuk tergolong dalam kalangan orang-orang yang membantu agama Allah.


Takziah >> sedih,
Kenapa sedih?Sahabat-sahabiah,ketahuilah sesungguhnya sesuatu perkara itu tak boleh dinamakan perjuangan sekiranya tiada ujian,mehnah dan tribulasi menimpa seseorang pemimpin itu.Dalam melaksanakan Islam dalam kepimpinannya,akan terdapat pelbagai ujian yang perlu diharungi.Tekanan akan timbul daripada pelbagai pihak seperti nafsu,keluarga,rakan-rakan,masyarakat,ahli persatuan dan banyak lagi.Ujian-ujian ini Allah memang sengaja jadikan ia sebagai perencah dalam perjuangan semata-mata untuk menguji keimanan,kecintaan,dan kesetiaan kita kepada Allah melalui wadah kepimpinan itu.Bagi yang biasa dalam dunia kepimpinan ini,dia akan memahami betapa deritanya jalan perjuangan itu.Kadang-kala membuatkan kita menangis,lemah semangat,rasa nak bunuh diri dan banyak lagi.Timbul persoalan,adakah Allah itu kejam kerana berikan kita ujian?Jawapannya tidak,kerana apa?sama-sama kita hayati lagu ini

http:// width="420" height="345"




"Dan janganlah kamu berasa lemah dan janganlah kamu berasa sedih sedangkan kamu orang yang tertinggi,sekiranya kamu BERIMAN"



::Ali Imran,139::



Semoga firman ini menjadi kata-kata semangat daripada Allah buat kita yang menggerakkan Islam dan Tarbiyyah ....




2 comments:

fiy said...

jazakallah~

Izzati Farid said...

insyaAllah . jazakallah kathiran

Post a Comment